آیینه

هر آیینه روزنه ایست به دنیایی...

آیینه

هر آیینه روزنه ایست به دنیایی...

چند توصیه برای نمایشگاه کتاب

اگر این روزها قصد بازدید از نمایشگاه کتاب را دارید، پیش از هر چیز این چند توصیه را در نظر بگیرید تا تجربه بازدیدتان شیرین تر باشد. آنچه می خوانید حاصل چند سال تجربه است، پس به هیچ وجه به سادگی از کنار آن نگذرید! ضمناً خیالتان راحت باشد! باز هم حواسم بوده که حاشیه های نمایشگاه از خود نمایشگاه جذاب تر و مهم تر است!

1) اطلاعات کسب کنید.
سعی کنید پیش از حضور در نمایشگاه کمی در مورد آن اطلاعات کسب کنید. از محیط آن گرفته تا نقشه کلی آن. اطلاعاتی نظیر آنچه در این ویژه نام ارائه شده ممکن است بسیار مفید واقع شود. همچنین در مورد کتاب هایی که ممکن است بخواهید بخرید هم جستجو کنید. به خصوص در مورد ناشر آن ها. البته گشت زدن در میان غرفه ها و پیدا کردن کتابی که ممکن است از آن خوشتان بیاید کار لذت بخشیست، اما ضمناً خسته کننده هم هست و ممکن است وقتتان فرصت چنین کاری را به شما ندهد. خرید هدفمند عاقلانه تر و به صرفه تر است.

2) حتماً با خودتان کوله ببرید.
بردن یک کیف دستی و یا اصلاً همراه نداشتن هیچ کیفی به هیچ وجه کار عاقلانه ای نیست. ممکن است خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید اولین خریدهایتان را انجان دهید. اگر دست هایتان پر شود دچار مشکل خواهید شد. به علاوه گرفتن آن همه بار سنگین در دست هم بسیار خسته کننده است. کوله پشتی در تقسیم بار روی کتف هایتان نقش مؤثری دارد! ضمناً اگر قصد دارید زیاد خرید کنید علاوه بر کوله، یک کول اضافی هم با خودتان ببرید که در نمایشگاه به خاطر آن همه راه رفتن، آدم زود خسته می شود!

3) در زمانبندی خریدهایتان دقت کنید.
ممکن است از همان ابتدا در نظر داشته باشید که تعدادی کتاب مشخص را بخرید. اگر قصد دارید علاوه بر خریدن آن ها در نمایشگاه هم گشت بزنید، به صرف آنکه غرفه مربوط به آن کتاب را زود دیدید برای خرید اقدام نکنید. در نظر داشته باشید که مدت زیادی راهپیمایی در پیش خواهید داشت و کتاب ها معمولاً سنگین هستند. مکان غرفه را به خاطر بسپارید و آلارم گوشیتان را برای یک ساعت پیش از زمان برگشت تنظیم کنید.

4) سعی کنید تنها به نمایشگاه بروید.
البته رفتن گروهی حال و هوای خودش را دارد، اما در مورد کتاب، تجربه نشان داده که سلیقه ها خیلی متفاوت است. همراه شما هرچقدر هم که اهل کتاب های پیچیده باشد، باز هم بسیار محتمل است که چند قدم به چند قدم در مقابل غرفه های خاصی سست شود و جذب کتاب های اسامی کودکان شود! آنقدر وقت ندارید که برای علایق همه صرف کنید، پس اگر لازم شد موقتاً از هم جدا شوید.

5) ترجیحاً با خودتان ناهار ببرید.
غذاهای موجود در نمایشگاه علاوه بر آنکه گران قیمت هستند، اغلب کیفیت خیلی خوبی هم ندارند و این ممکن است باعث شود از شدت عذاب وجدان دل درد هم بگیرید! اگر برایتان ممکن است خودتان غذای سبکی با خودتان ببرید. ضمناً به هیچ وجه ناهار را حذف نکنید که ناهار خوردن در فضای سبز نمایشگاه خودش عالمی دارد!

6) از هدایای تبلیغاتی غافل نشوید!
رویم به دیوار که این حرف را می زنم! ولی خب این هم واقعیتی است. بعضی از غرفه ها هدایای تبلیغاتیشان از محصولاتشان بهتر است! به خصوص اگر ربطی به کتاب و کتابخوانی نداشته باشند! مثلاً اگر خیلی گرمتان شد یادتان باشد که دومینو، در نزدیکی های ورودی مترو مصلی یک دکه بستنی فروشی دارد که علاوه بر بستنی های خوشمزه، به عنوان هدیه خرید یک بادبزن دستی هم به شما می دهد!

7) تحت هیچ شرایطی آیس پک نخرید!
پارسال هم گفتم. امسال هم تکرار می کنم. هر کاری می کنید، اگر سر جلسه امتحان به دوستتان تقلب نمی رسانید، اگر درس سه واحدی را می افتید، اگر توی کتاب هایتان نقاشی می کشید، عیبی ندارد؛ فقط به هیچ وجه از نمایشگاه آیس پک نخرید. آیس پک های نمایشگاه به بخش «آیس» زیادی بها داده اند و نتیجه آن شده که محتویات لیوان را با پمپ 2000 وات هم نمی شود بالا کشید! حالا دیگر خودتان می دانید!

8) حواستان به آب بدنتان باشد.
طبیعتاً در این هوای نسبتاً گرم، آن همه راه رفتن، به خصوص اگر بین بخش های مختلف نمایشگاه و زیر آفتاب انجام شود، باعث تشنه شدنتان می شود و انسان هم به طور طبیعی تشنگی را حس می کند و برای رفع آن اقدام می کند، اما اگر شما هم از آن دسته آدم هایی هستید که در مواجهه با کتاب دست و پایتان را گم می کنید و همه چیز از خاطرتان می رود، حواستان باشد که کمبود آب ممکن است مشکلات فراوانی برایتان ایجاد کند که کمترینشان گرمازدگی است. خیالتان راحت باشد که تا دلتان بخواهد دکه آب معدنی فروشی هست که آب معدنی هایشان هم خنک است. اما حواستان باشد که اتفاقی مشابه آنچه برای من رخ داد و در بخش «چرخی در نمایشگاه» نقل گردم برایتان پیش نیاید.

8) سری هم به سرای اهل قلم بزنید.
برنامه های سرای اهل قلم هرچند گاهی چندان ربطی به کتاب ندارند، مثل یکی از برنامه های پارسال در خصوص «بررسی وضعیت امور خارجه رژیم صهیونیستی» که حتی محض دلخوشی هم شده یک فرهنگی یا ادبی در عنوانش نداشت، اما اغلب بسیار مفید و جالبند. فرصتی می شود برای رویارویی با ناشران و نویسندگان و مترجمان و مسئولان و شنیدن حرف هایشان به طور مستقیم.

9) چند تایی هم کتاب بخرید.
می دانم که کتاب خیلی گران است و شما هم سرتان شلوغ است و ضمناً در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم حجم خرید شخصی کتاب خیلی خیلی کم است، ولی در نمایشگاه تهران مهم ترین مسأله آشنا شدن عموم مردم با کتاب ها و خریدن و خواندن بعضی از این کتاب هاست. یادتان باشد که اگر نمایشگاه را از دست بدهید دیگر فرصت نخواهید داشت این همه ناشر را با عناوین مهمشان یک جا و کنار هم ببینید.

10) ازدحام را از خاطر نبرید.
به طور کلی چه در مسیر رفت، چه در مسیر برگشت و چه در خود نمایشگاه حواستان به شلوغی باشد. به خصوص اگر از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو یا اتوبوس استفاده می کنید. ضمناً این اواخر بعضی از اتوبوس ها قواعد ارگونومی فیزیکی را رعایت نکرده اند و فاصله صندلی ها را خیلی کم در نظر گرفته اند. مراقب باشید که بعد از یک روز راه رفتن، پا درد نگیرید!

از بازدیدتان لذت ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد